اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟ اختلال بیش فعالی حتی در ۵۰ سالگی افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن قطار مشهد-تهران پس از رفع نقص لوکوموتیو به حرکت خود ادامه داد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟ راهی تضمینی برای دفع مورچه از خانه مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (١٢ اردیبهشت ١۴٠٣) | اواخر هفته، خراسان رضوی و مشهد بارانی می‌شود افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران، امروز به تصویب رسید + جزئیات (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ابلاغ مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان کمتر از ۷ سال (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جلوگیری از ۱۳۰ سقط جنین به‌همت مرکز «نفس» در شهرستان قوچان تعرفه ویزیت پزشکان بخش خصوصی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
سرخط خبرها

از ماسک‌های مرگ چه می‌دانید؟

  • کد خبر: ۶۴۸۷۷
  • ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
از ماسک‌های مرگ چه می‌دانید؟
ماسک مرگ مجسمه‌ای است از جنس گچ یا موم که پس از مرگ یک شخص، از صورتش به روش ریخته‌گری ساخته می‌شود. ماسک مرگ ممکن است به منظور حفظ خاطره متوفی یا جهت کشیدن نقاشی از وی به کار رود.
 عاطفه همایونی | شهرآرانیوز؛ ماسک‌های مرگ یادبود‌های جذاب، اما دلهره‌آوری از دوران پیش از رواج هنر عکاسی هستند. تا پیش از اختراع دوربین‌ها، ساختن ماسک مرگ از طریق قالب‌گیری از صورت افراد مشهور با استفاده از فلز، موم یا گچ بسیار مرسوم بود. انگیزه ساخت این ماسک‌ها در طول زمان شکل گرفت. این کار راهی برای ارتباط میان زنده‌ها و مردگان بود.
یکی از اولین کاربرد‌های این ماسک‌ها به هزاران سال قبل از عکاسی برمی‌گردد، زمانی که نقاشان و مجسمه‌سازان از ماسک صورت افراد به‌عنوان ابزاری برای درک بهتر ساختار صورت، برای استفاده در هنرشان بهره می‌گرفتند.
 
در طول تاریخ، روش ساخت ماسک مرگ همیشه یکسان بوده است. صورت جسد با روغن پوشانده می‌شد و بعد رس یا موم روی آن قرار می‌گرفت. پس از خشک‌شدن مواد، قالب شکل‌گرفته از صورت برداشته و یک ماسک با خصوصیات واقعی صورت آن فرد تولید می‌شد. ماسک مرگ فقط مخصوص افراد سلطنتی و اشراف نبود. این ماسک برای بسیاری از افراد برجسته رهبران نظامی و سیاسی، آهنگ‌سازان، فلاسفه، دانشمندان، شعرا و نویسندگان نیز تهیه می‌شد. در میان ماسک‌های مرگی که هنوز سالم باقی مانده‌اند، چهره‌های دانته آلیگیری، بتهوون، ناپلئون بناپارت، الیور کرامول، جان کیتس، بلز پاسکال، نیکولا تسلا و ولتر را می‌توان تشخیص داد.
 
در روم باستان از ماسک‌های مرگ بیشتر برای ساخت مجسمه‌های پرتره مرمر، نیم‌تنه‌ها یا حکاکی‌هایی از درگذشتگان مشهور استفاده می‌شد. در دیگر فرهنگ‌ها، ماسک مرگ در مراسم تدفین روی صورت شخص متوفی قرار می‌گرفت و به‌عنوان بخشی از فرایند مومیایی‌کردن با جسد دفن می‌شد. از مشهورترین این ماسک‌ها، ماسک توتانخامون، یکی از مهم‌ترین فراعنه مصر است.
 
محبوبیت ماسک‌های مرگ در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم کاهش یافت. زمانی که ملکه ویکتوریا درگذشت، نوه ارشدش، قیصر ویلهلم دوم، سعی کرد برای او ماسک مرگ بسازد، اما اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا که می‌دانستند ملکه چقدر از ماسک‌های مرگ بیزار بود، مانع وی شدند. درنهایت با اختراع عکاسی، ساخت ماسک‌های مرگ در فرهنگ‌های غربی دیگر ضرورتی نداشت.

ماری یکم، ملکه اسکاتلند (۱۵۴۲-۱۵۸۷).
 
ماسک‌های مرگ، یادبود‌های دلهره‌آور پیش از عکس‌ها
 
ناپلئون بناپارت، رهبر نظامی و سیاسی فرانسوی (۱۷۶۹-۱۸۲۱).
 
ماسک‌های مرگ، یادبود‌های دلهره‌آور پیش از عکس‌ها
 
ویلیام شکسپیر، شاعر و نمایشنامه‌نویس انگلیسی (۱۵۶۴-۱۶۱۶).
 
ماسک‌های مرگ، یادبود‌های دلهره‌آور پیش از عکس‌ها
 
یوهان ولفگانگ فون گوته، ادیب آلمانی (۱۸۳۲-۱۷۴۹).
 
ماسک‌های مرگ، یادبود‌های دلهره‌آور پیش از عکس‌ها
 
آیزاک نیوتون، دانشمند انگلیسی (۱۶۴۳-۱۷۲۷).
 
ماسک‌های مرگ، یادبود‌های دلهره‌آور پیش از عکس‌ها
 
گئورگ ویلهلم فردریش هگل، فیلسوف آلمانی (۱۷۳۱-۱۸۳۱).
 
ماسک‌های مرگ، یادبود‌های دلهره‌آور پیش از عکس‌ها
 
جیمز جویس، نویسنده ایرلندی (۱۸۸۲-۱۹۴۱).
 
ماسک‌های مرگ، یادبود‌های دلهره‌آور پیش از عکس‌ها
 
دانته آلیگیری، شاعر و نویسنده ایتالیایی (۱۲۶۵-۱۳۲۱).
 
ماسک‌های مرگ، یادبود‌های دلهره‌آور پیش از عکس‌ها
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->